Kontorsstädning

Jag kan förstå resonemanget som en del mindre företag har när det gäller kontorsstädning, att det är så himla dyrt, att det är onödigt för vi smutsar inte ner så mycket och annat. Att små företag inte har råd det förstår jag, men att mindre företag anser sig inte ha råd det tycker jag är löjligt. Då är man helt utan konsekvenstänk och ekonomisk kalkyl på detta. En gång i tiden arbetade jag på ett företag som hade ungefär 10 anställda på kontoret. Vi smutsade inte ner jättemycket men likt förbaskat när de där kunderna skulle komma fick vi rycka ut och nödstäda innan.

Kontorsstädning med anställda

Några i gruppen anställda vägrade att utföra hushållsbestyr som att städa köket, tömma sopor och bära ner återvinning till källaren. En kille vägrade att städa offentliga toaletter, även om han själv satt både ofta och länge på dom under arbetstid. Detta blev en diskussion varenda fredag när vi skulle organisera städningen av kontoret. Irritationen växte när några vägrade vara med och chefen tyckte att vi skulle ”låta dom vara” och att vi andra minsann kunde städa istället. Det blev konflikter på kontoret och städningen tog i alla fall en timme där det engagerade 3-4 personer.

Dyrt med anställda som städar

Att istället anlita ett städbolag som kunde ta hand om kontorsstädningen hade blivit billigare i längden, jag är helt säker på detta. Istället skulle några av oss som hade de högsta lönerna (kanske dubbelt så höga som en städerska) krypa omkring på toaletterna, dammsuga, damma och våttorka alla golv. Dels fick vi avbryta vårt jobb, blev osams med våra vägrande kollegor och sedan städa istället för att göra klart ett jobb åt en kund eller något liknande. Det blir mer kostsamt om ni frågar mig, än att betala två städpersonal för en timme, dessutom har dom med sig städgrejer och bra produkter som mer effektivt tar bort smuts och damm.